Allt fler ifrågasätter DN:s Carema-granskning

Av Håkan Tenelius, 11 Maj 2012

Gled Dagens Nyheter på sanningen när tidningen slog larm om missförhållanden på Carema Cares äldreboende Koppargården? Allt fler medier drar den slutsatsen efter Dagens Samhälles granskning av granskningen de senaste veckorna. Svenska Dagbladet, Smålandsposten och Göteborgs-Posten, Sydsvenskan och Vårdförbundets medlemstidning Vårdfokus är några.

På ett sätt är det konstigt att detta uppvaknande sker först nu. Det var uppenbart redan från början att DN hamnat snett på flera punkter. När drevet pågick påpekade jag själv i en artikel i Journalisten.se att DN använde en rad skrönor som bevis för vanvård hos Carema, skrönor som andra medier okritiskt vidareförmedlade. Till exempel den fantastiska historien om blöjvägning i besparingssyfte. En hel bransch kunde direkt vittna om att inkontinensskydd vägs på alla seriösa äldreboenden, inte för att spara pengar utan för att anpassa skyddet optimalt.

Strax därefter satte Expressen som första tidning ljuset på skrönorna. Detta var i sig anmärkningsvärt. Att en tidningsredaktion så kritiskt granskar en kollega händer nästan aldrig. Att tidningarna har samma ägare gör det hela sensationellt.

Dagens Samhälle lyfter fram DN:s okritiska beskrivning av läkarorganisationens roll. Att läkarorganisationens brister förmodligen har spelat stor roll för problemen på Koppargården påpekades av Vårdföretagarnas etikråd, som i mars presenterade sin granskning av Carema Care. Etikrådet konstaterade tydliga brister hos Carema Care, men visade också att bilden var väsentligt mer nyanserad än den svart-vita som främst DN visat.